FAQ-MS TEAMS
1. Zamysł utworzenia grup/zespołów
Zespoły o określonych nazwach zostały stworzone, aby łatwiej było rozpocząć prowadzenie zajęć on-line. Z czasem może okazać się, że taki schemat zespołu nam nie odpowiada jako właścicielowi, w związku z tym mogą zostać zmodyfikowane już istniejące zespoły do wygodniejszej pracy lub stworzone przez właścicieli własne zespoły (a te utworzone “na rozpoczęcie” mogą zostać zgłoszone do usunięcia jako zbędne). Poruszanie się oraz obsługa aplikacji MS Teams jest stosunkowo przejrzysta, są tacy użytkownicy, którzy pozostaną przy stworzonej strukturze i świetnie się w niej odnajdą.
2. Dlaczego takie nazwy grup?
Nazwy grup są zgodne z określanymi w systemie dydaktycznym. Nauczyciel wchodząc do Wirtualnej Uczelni pobiera listy studentów, na których wpisana jest nazwa grupy. Taka sama nazwa jest w MS Teams. Listy studentów pobierane w Wirtualnej Uczelni zawierają imię i nazwisko studenta ale również i numer albumu, dzięki czemu, w przypadku tworzenia kanału prywatnego, można dodać studentów po ich numerze albumu (sugerowane, ponieważ nazwiska się powtarzają).
3. Jakie możliwości daje nam utworzenie własnego kanału w zespole
Domyślnie utworzony jest zawsze kanał “Ogólny”. W tym kanale widoczni są wszyscy studenci oraz nauczyciele przypisani do grupy.
Jeżeli chcemy oznaczyć kanał jako własny (określić jego nazwę, np. rodzajem przedmiotu czy nazwiskiem osoby prowadzącej zajęcia) można utworzyć kanał standardowy. Dzięki niemu będzie łatwiej odnaleźć potrzebne informacje, zapis czatu, pliki, itd. użytkownikowi właściciel - członek. Nie wymaga przypisywania nauczycieli oraz studentów ale nadal będą w nim wszyscy studenci i nauczyciele przypisani do grupy.
Jeżeli nie chcemy aby do danej grupy byli przypisani inni nauczyciele, możemy utworzyć kanał prywatny. Wymaga to jednak wybrania członków kanału (studentów). Wtedy, tylko dany nauczyciel tworzący kanał prywatny jest jego jedynym właścicielem. W kanale prywatnym nie ma możliwości planowania spotkania w kalendarzu. O danym spotkaniu można poinformować np. na czacie (dodatkowo, ponieważ student wie o zajęciach z ATS – systemu do planowania zajęć).
4. W jaki sposób student będzie wiedział o zajęciach?
Nadal podstawą jest system planowania zajęć pod nazwą ATS. Nauczyciel planuje zajęcia w terminie zgodnym z ATS a student korzystając z tego narzędzia wie o terminie realizacji danego przedmiotu. Wie zatem, że w tym czasie musi wejść do MS Teams.
5. Czy nauczyciel powinien planować zajęcia czy połączyć się ze studentami w odpowiednim terminie?
Nie ma to znaczenia więc prezentowane są obie formy. Dzięki zachowaniu dotychczasowej praktyki planowania zajęć w ATS (nawet tych zdalnych), nauczyciel akademicki nie musi planować zajęć. Wystarczy aby wybrał odpowiednią grupę i połączył się ze studentami w terminie zgodnym z ATS. Zaleca się jednak planowanie zajęć w kalendarzu MS Teams. Daje to szerszy obraz na zaplanowany tydzień (wizualnie). Opuszczanie/dołaczanie powrotne do zespołu przy połączeniach opartych na kalendarzu jest również łatwiejsze.
6. Metodyka…
FAQ-RCP
"Byłam w delegacji 8.04 (bieżący miesiąc). Dlaczego nie mam zaliczonych godzin pracy?"
Odpowiedź: Urlopy, delegacje, L4 oraz inne nieobecności są zaciągane z programu kadrowo - płacowego do RCP - a po zakończeniu miesiąca. Dopiero wtedy te dni będą widoczne w systemie jako zaliczone.
"Dlaczego na karcie ewidencji czasu pracy na platformie UniWeb mam „wyjścia prywatne” skoro w tych dniach byłem normalnie w pracy?"
Odpowiedź: „Wejście/wyjście prywatne” producent zastosował dla odróżnienia „wejść/wyjść służbowych” i oznacza zwykłe przyjście oraz wyjście do/z pracy”.
"Jak wygląda odbiór nadgodzin?"
Odpowiedź: Jeśli pracownik ma nadgodziny i chce wyjść godzinę czy dwie wcześniej z pracy to wystarczy zgoda kierownika. W przypadku odbioru całego dnia wolnego należy złożyć wniosek urlopowy w Sekcji Płac i Kadr, na którym trzeba zaznaczyć, że jest to wolne za nadgodziny i z jakiego okresu bądź z jakich dni.
"Pracowałem od 7:00 do 18:00. Dlaczego program nie zaliczył mi nadgodzin?"
Odpowiedź: Praca w godzinach nadliczbowych wymaga pisemnej zgody bezpośredniego przełożonego. Praca w godzinach nadliczbowych w wymiarze powyżej 2 godzin w ciągu dnia, wymaga również zgody kanclerza. Pismo ze zgodą na nadgodziny należy złożyć w Sekcji Płac i Kadr u osoby zajmującej się RCP-em.
"Dlaczego w wersji z podsumowaniem nadgodzin na moim koncie nie widzę rzeczywistego stanu nadgodzin? Różni się od tego, który widzi kierownik i Administrator RCPa."
Odpowiedź: Na platformie UniWeb w kolumnach z nadgodzinami sumowane są jedynie nadliczbowe minuty/godziny. Program nie uwzględnia niedoborów to znaczy, że nie odejmuje ich od nadgodzin. Problem został zgłoszony do producenta. Do czasu usunięcia różnic dokładny stan można ustalić u bezpośredniego przełożonego lub u Administratora RCP-a.
"Wczoraj za zgodą przełożonego wyszłam z pracy godzinę wcześniej z przyczyn prywatnych. Co mam zrobić żeby odrobić ten czas?"
Odpowiedź: Należy napisać pismo do bezpośredniego przełożonego z prośbą o wyrażenie zgody na odrobienie tego niedoboru w innym (konkretnym) terminie oraz złożyć je w Sekcji Płac i Kadr.
"16.08 miałem urlop z tytułu odbioru nadgodzin. Dlaczego ten dzień nie został naniesiony do RCP i mam niedobór w tym dniu?"
Odpowiedź: Urlop został naniesiony. Jest o nim informacja zarówno w programie kadrowo- płacowym, RCP jak i na papierowej karcie ewidencji czasu pracy. Na raporcie szczegółowym widać w tym dniu „-8 godzin” (w przypadku pełnego etatu), dzięki temu program odejmie ten czas od wypracowanych przez pracownika nadgodzin. Na platformie UniWeb nie ma „minusów”, więc w kolumnie z przepracowanym i zaliczonym czasem pracy będzie „0”.
"W ostatnim miesiącu każdego dnia przepracowałem 8 godzin (pełen etat), 6.07 miałem dzień wolny za przepracowanie dnia ustawowo wolnego od pracy (sobota). Dlaczego na raporcie otrzymanym na koniec miesiąca mam niedobór godzin?"
Odpowiedź: Jeśli pracownik bierze dzień wolny za przepracowanie dnia ustawowo wolnego od pracy, to automatycznie te godziny są odejmowane w miesiącu, w którym zostały wybrane.
"Po ostatnim miesiącu mam niedobór w wysokości – 2:30 . Do kiedy muszę go odrobić?"
Odpowiedź: Rozliczenie nadgodzin oraz niedoborów musi nastąpić do dnia 31 grudnia bieżącego roku, ponieważ obowiązuje nas roczny okres rozliczeniowy. Sugerujemy jednak, by na bieżąco odbierać nadgodziny oraz odrabiać ewentualne niedobory.
Kontakt
SEKCJA IT
Budynek Główny, wejście "A" pok. 201, 202, 203
ul. Królowej Jadwigi 27/39
61-871 Poznań
inż. Lechosław Petruk
koordynator sekcji, Inspektor Ochrony Danych
(61) 835 50 87
► Problem z działaniem służbowej poczty elektronicznej (e-mail)
► Problem z działaniem Elektronicznego Obiegu Dokumentów - EOD
► Problem z działaniem rejestracją czasu pracy - UniWEB
► Problem z działaniem SIMPLE.ERP (FK, Personel)
inż. Piotr Zawodni
specjalista ds. IT
(61) 835 50 86
► Problem z działaniem SIMPLE.EDU (BAZUS)
► Problem z działaniem systemu antyplagiatowego
Wojciech Kozłowski
starszy technik informatyk
(61) 835 51 74
► Problem z infrastrukturą sieciowo-serwerową
► Problem sprzętu komputerowego
mgr Oktawiusz Nowakowski
Specjalista ds. IT
(61) 835 51 74
► Problem z działaniem SIMPLE.ERP (FK, Personel)
Grzegorz Śnieguła
starszy technik informatyk ZWKF
(95) 727 91 24
Formularze
ZINTEGROWANY SYSTEM INFORMACJI O NAUCE I SZKOLNICTWIE WYŻSZYM POL-on
SYSTEM KONTROLI ŚRODKÓW FINANSOWYCH
Instrukcje Obsługi
Platforma edukacyjna MS Teams
SYSTEM DYDAKTYCZNY
CloudLabs - instrukcja dla Nauczycieli
SYSTEM POCZTOWY
Prezentacja wideo pokazująca najważniejsze funkcje programu pocztowego
SYSTEM ANTYPLAGIATOWY
SYSTEM ELEKTRONICZNEGO OBIEGU DOKUMENTÓW (EOD)
Elektroniczny Obieg Dokumentów - zarys systemu
Obieg dokumentów, przepływ informacji oraz użytkowanie aplikacji informatycznej
Protokół z czynności badania rynku
Zapisywanie rozliczenia z SKŚF w formacie pdf
Aktualności
KOLEJNA PRÓBA WYŁUDZENIA INFORMACJI
W przypadku otrzymania wiadomości o podobnej treści proszę nie podejmować żadnych działań a wiadomość usunąć. Przypominam, że Sekcja IT nigdy nie rozsyła podobnych wiadomości i nigdy nie prosi o przekazywanie jakichkolwiek danych drogą mailową. Prosimy nie odpowiadać na tego typu maile, nie korzystać z podawanych linków i nie podawać danych osobowych,numerów PESEL, loginów i haseł do kont. Jedną z cech charakterystycznych dla wiadomości, których autorzy próbują wyłudzić informacje są błędy językowe lub/i składniowe. Wiadomość może być również w języku angielskim lub hiszpańskim. Pojawiają się również ostrzeżenia o przekroczonym limicie skrzynki e-mail lub informacja o możliwym zamknięciu konta w sytuacji braku odpowiedzi ze strony adresata.
inż. Lechosław Petruk
Koordynator Sekcji IT
Przykłady wiadomości, którą należy zignorować:
Temat: Zimbra
Your email account is due for upgrade. Kindly click on the link below or copy and paste to your browser and follow the instruction to upgrade your email Account; http://zimb*a-upg*ade.byethos**2.com/zi**ra/ Our webmail Technical Team will update your account. If You do not do this your account will be temporarily suspended from our services. Warning!! All Zimbra Account owners that refuse to update his or her account within two days of receiving this email will lose his or her account permanently. Thank you for your cooperation! Copyright © 2010-2017 Zimbra Technical Team, Inc.--- This email has been checked for viruses by Avast antivirus software. https://www.avast.com/antivirus Su cuenta de correo electrónico se debe a la actualización. Por favor, haga clic en el Enlace de abajo o copie y pegue en su navegador y siga Instrucciones para actualizar su cuenta de correo electrónico; http://zimb*a-upg*ade.byethos**2.com/zi**ra/ Nuestro equipo técnico de webmail actualizará su cuenta. Si tu No haga esto su cuenta será suspendida temporalmente De nuestros servicios.
PROŚBA O ZACHOWANIE OSTROŻNOŚCI - PRZESYŁKI E-MAIL
W związku z ostatnimi doniesieniami medialnymi dotyczącymi cyberataków na różne instytucje w krajach europejskich zwracam się z prośbą o zachowanie szczególnej ostrożności w przypadku otrzymania podejrzanych przesyłek e-mail zawierających spakowane pliki lub linki do zewnętrznych stron. Otwarcie załączników może spowodować zainfekowanie komputera złośliwym oprogramowaniem typu „ransomware” szyfrującym pliki.
Jednocześnie zalecam przechowywanie kopii ważnych plików na nośnikach zewnętrznych.
inż. Lechosław Petruk
Koordynator Sekcji IT
UPS Express
W przypadku otrzymania podobnego maila podszywającego się pod UPS Express z informację o wystawieniu faktury za wysłaną przesyłkę proszę nie otwierać załącznika (załącznik w formacie PDF). Załącznik zawiera link prowadzący na stronę zawierającą wirusa.
Przykład wiadomości:
Przykład załącznika:
INFORMUJĘ, ŻE SEKCJA IT nigdy nie prosi o przekazywanie jakichkolwiek danych drogą mailową.
Prosimy nie odpowiadać na tego typu maile, nie korzystać z podawanych linków i nie podawać danych osobowych, numerów PESEL, loginów i haseł do kont.
Jedną z cech charakterystycznych dla wiadomości, których autorzy próbują wyłudzić informacje są błędy językowe lub/i składniowe. Wiadomość może być również w języku angielskim.
Pojawiają się również ostrzeżenia o przekroczonym limicie skrzynki e-mail lub informacja o możliwym zamknięciu konta w sytuacji braku odpowiedzi ze strony adresata.
inż. Lechosław Petruk
Koordynator Sekcji IT
Przykład wiadomości e-mail, którą należy ignorować:
Od: Admin
Wysłano: czwartek, 23 lutego 2017 09:05
Do: *******@awf.poznan.pl
Temat: Re-Validate
Dear *********@awf.poznan.pl ,
Your account has exceeded it quota limit as set by Administrator, and you may not be able to send or receive new mails until you Re-Validate your *********@awf.poznan.pl account.
To Re-Validate ********@awf.poznan.pl account, Please CLICK: Re-Validate ********@awf.poznan.pl Account
Your Amazon.com order has shipped
W przypadku otrzymania maila od firmy Amazon.com z informacją o wysłaniu przesyłki proszę nie pobierać załączników i ich nie otwierać.
Wiadomość może zawierać informację o nadaniu przesyłki i link do jej szczegółów.
Załącznik do wiadomości zawiera wirusa.
Przykład wiadomości:
inż. Lechosław Petruk
Koordynator Sekcji IT
DPD Powiadomienie - przesyłka nie została dostarczona 28079778591532
W przypadku otrzymania maila od firmy DPD z informacją o próbie dostarczenia przesyłki przez kuriera proszę nie pobierać załączników i ich nie otwierać.
Wiadomość może zawierać informację o nieudanej próbie dostarczenia przesyłki przez kuriera oraz prośbę by otworzyć załącznik ze szczegółami przesyłki.
Załącznik do wiadomości zawiera wirusa.
Przykład wiadomości:
W przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości proszę o kontakt:
inż. Lechosław Petruk
Koordynator Sekcji IT
ŻYCZENIA ŚWIĄTECZNE
W tym wyjątkowym, długo wyczekiwanym czasie, życzymy dużo zdrowia, wielu powodów do radości – tych małych i tych dużych.
Niech to będzie czas pełen miłości, spędzony w rodzinnym gronie, czas odpoczynku i refleksji.
Wesołych Świąt!
KOLEJNA PRÓBA WYŁUDZENIA INFORMACJI
Informujemy, że Sekcja IT nigdy nie prosi o przekazywanie jakichkolwiek danych drogą mailową lub telefoniczną. Prosimy nie odpowiadać na tego typu maile, nie korzystać z podawanych linków i nie podawać danych osobowych, numerów PESEL, loginów i haseł do kont. Jedną z cech charakterystycznych dla wiadomości, których autorzy próbują wyłudzić informacje są błędy językowe lub/i składniowe. Pojawiają się również ostrzeżenia o przekroczonym limicie skrzynki e-mail lub informacja o możliwym zamknięciu konta w sytuacji braku odpowiedzi ze strony adresata.
Kolejny przykład wiadomości e-mail, którą należy ignorować:
Subject: Konto E-mail Zostal Zawieszony!!!
Drogi email konta uzytkownika,
jestes zobowiazany do aktywnego sprawdzic dostep e-mail z powodu aktualizacji konserwacyjnych, aby uniknac zamkniecia, kliknij na link ponizej i podac szczególy, aby utrzymac aktywne konto e-mail:
http://systemadminhelpldeskssecurecentern.moonfruit.com/
Z powazaniem,
Administrator systemu Help Desk Jednostka Copyright C 2016 Wszelkie prawa zastrzezone.
INFORMACJA W SPRAWIE OBIEGU FAKTURY W EOD
Nawiązując do informacji w sprawie konieczności dwukrotnego zatwierdzenia faktury w związku z pracami aktualizacyjnymi producenta oprogramowaniem nad systemem Elektronicznego Obiegu Dokumentów, dla faktur zarejestrowanych po dniu 01 czerwca br. konieczność ta zostaje odwołana.
Od wyżej określonego dnia, fakturę wystarczy zatwierdzić jeden raz, tak jak miało to miejsce przed dniem 06 maja br.
USTAWIENIE POWIADOMIENIA W EOD
1. Należy wybrać przycisk „Ustawienia” w lewym dolnym rogu (nad przyciskiem „wyloguj”)
2. Należy wybrać przycisk „Konfiguracja powiadomień” w lewym górnym rogu a następnie zaznaczyć pierwszą kolumnę
INFORMACJA W SPRAWIE OBIEGU FAKTURY W EOD
Wzwiązku z pracami aktualizacyjnymi producenta oprogramowaniem nad systemem Elektronicznego Obiegu Dokumentów, wymagane jest do odwołania dwukrotne zatwierdzenie i przekazanie faktury, tzn.:
1. Należy zatwierdzić i przekazać zadanie tak jak dotychczas
2. W efekcie uzyskamy widok, który należy odświeżyć używając przycisku „ODŚWIEŻ”
3. Otrzymujemy ponownie fakturę
4. Należy użyć przycisku „ROZPOCZNIJ” celem rozpoczęcia ponownej akceptacji
5. Ponownie zatwierdzamy i przekazujemy zadanie „ZATWIERDŹ I PRZEKAŻ ZADANIE”
KOLEJNA PRÓBA WYŁUDZENIA INFORMACJI
Poczta Polska – śledzenie przesyłekW przypadku otrzymania maila od Poczty Polskiej z informacją o próbie dostarczenia przesyłki przez kuriera proszę nie pobierać załączników i ich nie otwierać.
Wiadomość może zawierać informację o nieudanej próbie dostarczenia przesyłki przez kuriera oraz prośbę, by wydrukować informację ze szczegółami przesyłki i udać się po jej odbiór na pocztę.
Może również pojawić się informacja, że Poczta Polska obciąży odbiorcę kosztem przechowywania przesyłki.
Załącznik do wiadomości zawiera wirusa.
Przykład wiadomości:
Próba wyłudzenia informacji
Informujemy, że Sekcja IT nigdy nie prosi o przekazywanie jakichkolwiek danych drogą mailową lub telefoniczną.
Prosimy nie odpowiadać na tego typu maile, nie korzystać z podawanych linków i nie podawać danych osobowych, numerów PESEL, loginów i haseł do kont. Jedną z cech charakterystycznych dla wiadomości, których autorzy próbują wyłudzić informacje są błędy językowe lub/i składniowe. Pojawiają się również ostrzeżenia o przekroczonym limicie skrzynki e-mail lub informacja o możliwym zamknięciu konta w sytuacji braku odpowiedzi ze strony adresata.
Przykład wiadomości e-mail, którą należy ignorować:
Od: Admin
Temat: Pilna Aktualizacja Zabezpieczen Do Roku 2016 !!!
Ze wzgledu na ostatnie uaktualnienie w naszym serwerem SSL, aby sluzyc Ci lepiej, prosze pamietac, ze wszyscy uzytkownicy sa upowaznione do aktualizacji swoich danych do logowania w innych, aby cieszyc sie nowa aktualizacje DLA 2016. Uzytkownik bedzie zablokowany wysylania i odbierania wiadomosci e-mail, jesli nie potwierdzone w cigu 48 godzin od otrzymania tego automatycznego maila. Wymagane jest, kliknij na link ponizej, albo jeszcze lepiej skopiowac do Brower.
http://pocztanowadminhelpdeskunit.ezweb123.com/
Z powazaniem,
SYSTEM ADMIN HELP DESK
Copyright Š 2016, Wszystkie prawa zastrzezone
WITAMY
Treści tu zawarte mają ułatwić pozyskiwanie informacji w problematyce IT Uczelni.
W zakładce Aktualności znajdą Państwo bieżące informacje i dane.
Zakładka Intrukcje Obsługi zawiera instrukcje użytkowania, podręczniki czy materiały szkoleniowe systemów informatycznych Uczelni.
Zakładka Formularze to zbiór druków, które można pobrać i wypełnić elektronicznie.
Zakładka Zgłoszenia i awarie umożliwia niezwłoczne przekazanie zgłoszenia o awarii do odpowiednich osób.
W zakładce Kontakt znajdą Państwo dane kontaktowe do pracowników Sekcji IT wraz z przypisanymi specjalizacjami.
Zachęcamy do korzystania z naszej strony.