Komunikat

Użytkowniku, przeglądasz archiwalną wersję strony. Jej zawartość przedstawia stan na 07.03.2023 r.

Aktualna wersja witryny Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu znajduje się pod adresem: www.awf.poznan.pl

 

cdks b opiscdks b programcdks b kadracdks b rekrutacjacdks b cennikcdks b kontakt

Opis kierunku

Cel:
- Rozwój kompetencji menedżerskich w zakresie zarządzanie obiektami sportowymi przy uwzględnieniu ich specyfiki i wielkości, w tym:
- dostosowanie się do europejskich standardów zarządzania obiektami sportowymi;
- poznanie różnych form prawnych zarządzania obiektami sportowymi w Polsce i na świecie;
- zwiększenie dochodowości obiektów sportowych i ich komercyjne wykorzystanie;
- obiekty publiczne (hale, baseny, boiska) – zasady finansowania, a koszty utrzymania,
- cel społeczny a cel komercyjny funkcjonowania różnych obiektów sportowych;
- wykorzystanie partnerstwa publiczno-prywatnego w celu rozwoju bazy sportowej.
- Celem nadrzędnym jest tworzenie nowych miejsc pracy i zwiększenie konkurencyjności na rynku pracy w obszarze specjalistycznej wiedzy związanej z zarządzaniem obiektami sportowymi;
- Wzbudzenie potrzeby rozwoju kompetencji przez obecnie zarządzających obiektami

Sytuacja na rynku:
Większość obiektów sportowych w naszym kraju jest zaniedbana, wymagająca remontów i zazwyczaj trudno dostępna dla osób niepełnosprawnych. Obiekty sportowe nie są traktowane jak produkt sportowy, którym należy zarządzać i sprzedawać usługi. Z drugiej strony w ostatnich latach powstało zwłaszcza w małych gminach sporo boisk, hal, basenów finansowanych również ze środków Unii Europejskiej. W wielu przypadkach wprowadzono marketingowy system zarządzania obiektem, jednak często nowoczesne obiekty nie są w pełni wykorzystywane przez lokalną społeczność, a liczba imprez jest zbyt mała.

Maleje patronat Państwa, rośnie również zadłużenie miast i gmin, a ponadto ograniczone w najbliższych latach będą środki z Unii Europejskiej. Wpłynie to na powstawanie nowych form organizacyjnych zwłaszcza w formie spółek z udziałem jednostek publicznych, a także rozwój wszelkiego rodzaju projektów w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

W obszarze polskiej infrastruktury sportowej wyróżniamy obiekty, które należy rozbudowywać i modernizować, obiekty nowoczesne często budowane pod kątem imprez międzynarodowych. Pojawiła się również w naszym kraju spora liczba obiektów czy urządzeń rekreacji masowej. Co więcej obiekty nie są w pełni wykorzystane, zarówno w ujęciu komercyjnym jak i prospołecznym. Poprzez wieloletnie zaniedbania w polskim sporcie zarówno w systemie zarządzania jak i edukacji menedżerów obserwuje się wyraźne braki kadry menadżerskiej zdolnej do kierowania organizacjami sportowymi oraz profesjonalnym animowaniem sportu.

Marketing i zarządzanie obiektami sportowymi jest ciągle rozwijającą się techniką, nową na polskim rynku i choć coraz częściej wykorzystywany w działalności organizacji sportowych czy komercyjnej działalności podmiotów gospodarczych, to nadal jest to stopień niedostateczny. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest, poza niskim poziomem sportu polskiego, także zbyt mała liczba profesjonalnie przygotowanych pracowników, tak w obszarze sportowym jak i biznesowym.

Marketing i zarządzanie obiektami szczególnie prowadzony na polu sportu jest techniką wyjątkową w zakresie znajomości tematyki. By być dobrym specjalistą od zarządzania obiektami sportowymi, bądź menedżerem sportu należy sport znać i rozumieć jego specyfikę przy jednoczesnym rozwoju kompetencji z zakresu nauk ekonomicznych.

Niezwykle ważnym argumentem do poszerzenia swoich kompetencji jest program „Moje boisko – Orlik 2012”. W 2012 roku na terenie Polski i Ukrainy organizowane będą piłkarskie Mistrzostwa Europy. W ramach aktywizacji polskiego społeczeństwa, a zwłaszcza młodzieży postanowiono wybudować 2012 obiektów sportowych w polskich gminach, na których mogłyby być rozgrywane zawody sportowe. Jednak aby były one w pełni wykorzystane niezbędne jest zaangażowanie osób posiadających wiedzę z zakresu komercyjnego wykorzystania obiektu (wynajem dla firm, ligi amatorskie, powierzchnia reklamowa) jak i zagospodarowania czasu wolnego lokalnej społeczności poprzez organizacje imprez sportowych. Niewątpliwie obecne zapisy ustawy zakazujące jednostkom samorządu terytorialnego czerpać korzyści finansowe z wynajmu obiektów czy sprzedaży powierzchni reklamowej ulegną zmianie. Rosną koszty utrzymania tego typu obiektów. Wiele jednostek nie było na to przygotowanych. Poza tym pojawia się również cel społeczny i zadanie związane z rozwojem kultury fizycznej wśród lokalnej społeczności.

Szkolenia umożliwią również aktywizacje lokalnych struktur samorządu terytorialnego i środowisk gospodarczych do współpracy i współfinansowania działalności animatorów i zatrudniania w obiektach sportowych wykwalifikowanej kadry menedżerskiej.

Szkolenia mają również przyczynić się do stworzenia nowych miejsc pracy i poszerzyć perspektywy rozwoju branży sportowej w tym umożliwić pracę wykwalifikowanej kadrze w polskim sporcie.

Dziedzina marketingu i zarządzania obiektami sportowymi w Polsce pod względem naukowym wymaga ciągłej pracy i doskonalenia. Zapotrzebowanie rynku na fachowców rośnie, co wynika z pozytywnych przemian w obszarze sportu a zwłaszcza rozwoju infrastruktury sportowej bardzo często finansowanej ze środków unijnych. Jednak nadal niewiele obiektów może poszczycić się profesjonalnie opracowaną strategią marketingową, nie wspominając o wyodrębnieniu specjalnej komórki zajmującej się promocją sportu.

Obiekty sportowe oferują swoim użytkownikom dostęp do bazy treningowej. Rynek wymusił traktowanie sportu jako produktu i kibica - uczestnika jako klienta. Tylko takie podejście marketingowe może zapewnić osiągnięcie wymiernego sukcesu połączonego z korzyściami finansowymi.

Innowacyjność projektu polega na tym, aby połączyć specyficzną wiedzę beneficjenta o sposobie i realiach funkcjonowania obiektów sportowych, z wiedzą z zakresu marketingu oraz zarządzania. Podczas cyklu szkoleń przedstawione zostaną charakterystyczne elementy marketingu i zarządzania w sporcie oraz podejście partnerskie w biznesie sportowym. Przekazana zostanie wiedza o roli konsumenta sportowego w działalności obiektów sportowych. Omówione będą również zagadnienia związane z instrumentami komunikacji marketingowej. Celem realizowanego projektu jest również uświadomienie środowisku sportowemu i biznesowi potrzeby zatrudniania i uwzględnienia w strukturach organizacyjnych pracowników odpowiedzialnych za marketing i zarządzanie obiektami sportowymi. Beneficjenci przygotowani zostaną do pracy w klubach, związkach sportowych, miejskich ośrodkach sportu.

Wysuwamy również tezę, iż obiekty, które powstaną za pieniądze publiczne same mogą stać się obiektami dochodowymi. Posiadamy rozległą wiedzę na temat zarządzania małymi i średnimi obiektami sportowymi, którą zdobyliśmy m.in. dzięki zagranicznym wizytacjom. Każdy obiekt sportowy pełni rolę podmiotu publicznego – wiążę się to z obowiązkiem pełnienia funkcji społecznych. Warto pokazać, że obiekty sportowe to nie tylko miejsca rozgrywania zawodów, ale również miejsce spotkań oraz rozrywki, czyli aktywizacji otoczenia lokalnego.

 

Dla kogo? 

- Osoby zarządzające obiektami sportowymi;
- Pracownicy działów marketingu i PR obiektów sportowych, w tym hale sportowe, baseny, aquaparki;
- Przedstawicieli miast, gmin, regionów (samorządy lokalne, urzędy miejskie, urzędy marszałkowskie i wojewódzkie);
- Osoby pracujące w jednostkach / firmach, którym podlegają obiekty sportowe;
- Właściciele obiektów sportowych;
- Przedstawiciele inwestorów planujących zaangażowanie w projekty partnerstwa publicznoprywatnego;
- Inwestorów oraz firm z branży infrastruktury meczowej i treningowej;
- Pracownicy ośrodków sportu i rekreacji;
- Zarządcy jednostek i zakładów budżetowych oraz spółek z udziałem miasta/gminy;
- Pracownicy spółek zarządzających obiektami sportowymi;
 

Miejsce pracy:

Beneficjent nabywając niezbędną wiedzę, ucząc się pojęć z zakresu zarządzania i marketingu, poznając język jakim posługuje się biznes może stać się wartościowym menedżerem sportu w zakresie marketingu i zarządzania obiektami sportowymi. Miejsc pracy jest coraz więcej. Już funkcjonuje kilkadziesiąt oddanych stadionów, kilka tysięcy boisk typu „Orlik 2012” oraz obiektów przyszkolnych, nowoczesnych hal sportowych część sfinansowane ze środków unijnych oraz jednostki publiczne funkcjonujące i zarządzające obiektami wartymi kilkadziesiąt milionów w wielu gminach. Na takich specjalistów czeka polski rynek sportowy

 

Forma organizacyjna:
- zjazdy weekendowe (zazwyczaj dwudniowe) lub tryb wieczorowy (w tygodniu);
- harmonogram do uzgodnienia z uczestnikami.

Pakiet uczestnika obejmuje:
- udział w zajęciach;
- certyfikat;
- materiały dydaktyczne;
- przerwy kawowe.

Warunki przyjęcia: Przyjęcie tylko na podstawie świadectwa i bez opłaty wpisowej

Szkolenie trwa 120 godzin.
 

Program

Założenia programowe (wybrane przedmioty i zagadnienia):
- Marketing i zarządzanie obiektami sportowo-rekreacyjnymi;
- Zarządzanie zasobami ludzkimi;
- Tworzenie strategii marketingowej i planu marketingowego;
- Tworzenie biznes planu dla obiektu sportowo-rekreacyjnego;
- CRM w działalności obiektu sportowego;
- Uwarunkowania prawne funkcjonowania obiektów sportowo-rekreacyjnych;
- Narzędzia marketingu sportowego i ich praktycznie wykorzystanie w działalności obiektów sportowych;
- Komercjalizacja obiektu sportowego (zasady i specyfika komercjalizacji państwowych obiektów);
- Prawa sponsorskie i ich aktywizacja;
- Usługi dla biznesu, hospitality (loże VIP, turystyka sportowa);
- Naming rights obiektów sportowych – prawa do nazwy obiektu (różne modele, światowe case study);
- Merchandising i licencjonowanie;
- Rola komunikacji międzyludzkiej i negocjacji w zawodzie menedżera obiektów sportowych;
- Organizacja imprez sportowych i rekreacyjnych, w tym eventów; 
- Konsument w sporcie; 
- Public relations w sporcie; 
- Źródła finansowania działalności obiektów sportowo-rekreacyjnych; 
- Obiekty sportowe a finanse UE; 
- Specyfika zarządzania małymi i średnimi obiektami sportowym;
- Powierzchnia reklamowa w obiektach sportowych; 
- Metody zarządzania infrastrukturą stadionową; 
- Partnerstwo publiczno – prywatne (PPP), szanse, możliwości, zagrożenia; 
- Zamówienia publiczne; 
- Gminny obiekt sportowy jako podmiot społeczny;
- Rozwiązania międzynarodowe w zakresie finansowania i zarządzania obiektami sportowymi; 
- Menedżer sportowy – rozwój kompetencji; 
- Prawo (wybrane elementy).

 

Program uwzględnia zajęcia specjalistyczne ukierunkowane ze względu na specyfikę obiektu (stadiony, hale sportowe, baseny).

Kadra 
CennikKoszt: 1 900 zł. 
Kontakt

http://www.awf.poznan.pl/pl/cdkis-kontakt

tel. 61 8 35 50 94/92
e-mail: