L.p. | Temat główny | Treści Programowe | Wykłady,
seminaria
l. godzin | Ćwiczenia,
warsztaty,
l. godzin |
1 | Wiadomości
wprowadzające
10(10 + 0) | Wymogi formalne i zadania stawiane przed studentów specjalizacji. | 1 | - |
Wiadomości z zakresu rozwoju piłki nożnej w Polsce i na świecie. | 1 | - |
Piłka nożna – jako dyscyplina wspierająca rozwój psychofizyczny człowieka. | 1 | - |
Tendencje rozwojowe gry w piłkę nożną. | 1 | - |
Charakterystyka gry w piłkę nożną w aspekcie walki meczowej. | 1 | - |
Rola trenera w nowocześnie realizowanym procesie szkoleniowym na etapie nauczania, doskonalenia, trenowania i mistrzowskim. | 2 | - |
Profil lidera w sporcie i piłce nożnej. | 1 | - |
Przyrządy, przybory, urządzenia pomocnicze w nauczaniu i doskonaleniu gry w piłkę nożną. | 1 | - |
Wykorzystanie stron internetowych w procesie szkolenia piłkarskiego. | 1 | - |
2 | Organizacja
procesu szkolenia
piłkarskiego
w Polsce
4(4 + 0) | Założenia system szkolenia dzieci i młodzieży w Polsce. | 2 | - |
Techniczne aspekty realizacji procesu szkolenia dzieci i młodzieży. | 1 | - |
Rozwiązania organizacyjno-szkoleniowe stosowane w Licealnych i Gimnazjalnych Ośrodkach Szkolenia Sportowego Młodzieży. | 1 | - |
Młodzieżowe reprezentacje województw oraz Kadry Polski, nabór, selekcja, rozwiązania organizacyjno-szkoleniowe. | 1 | - |
Rzeczywistość szkoleniowa w polskich klubach piłkarskich. Zalecenia UEFA w zakresie szkolenia dzieci i młodzieży. | 1 | - |
3 | Nauczanie
umiejętności ruchowych
(podstawy
teoretyczne)
6(6 + 0) | Dydaktyka w procesie nauczania umiejętności ruchowych. | 2 | - |
Metody, zasady, formy i środki treningowe w procesie nauczania i doskonalenia umiejętności ruchowych. | 1 | - |
Koncepcje i fazy kształtowania nawyku czuciowo-ruchowego. | 1 | - |
Etapy formowania nawyków czuciowo-ruchowych: nauczanie, utrwalanie, doskonalenie i trenowanie (różnice). | 1 | - |
Progresywny i intensywny model szkolenia piłkarskiego. | 1 | - |
4 | Przygotowanie
techniczne
27(6 + 21) | Technika gry – definicje, struktura, podział i elementy. | 1 | - |
Ćwiczenia oswajające z piłką. | - | 1 |
Gry, „passing games” w nauczaniu i doskonaleniu techniki gry. | - | 2 |
Nowoczesne koncepcje formowania umiejętności technicznych | 4 | - |
Przygotowanie techniczne na etapie przygotowania wstępnego. | - | 4 |
Przygotowanie techniczne na etapie nauczania podstawowego. | - | 4 |
Przygotowanie techniczne na etapie doskonalenia opanowanych umiejętności. | - | 4 |
Przygotowanie techniczne na etapie trenowania. | - | 4 |
Założenia treningu indywidualnego w zakresie przygotowania technicznego zawodnika. | 1 | 2 |
5 | Przygotowanie
taktyczne
79 (18 + 61) | Taktyka gry – definicje, podział, elementy. | 1 | - |
Rozwój taktyki piłki nożnej - ewolucja działań zawodników w grze w piłkę nożną (systemy, style i szkoły piłkarskie). | 1 | - |
Współczesne tendencje rozwojowe w organizacji działań w grze w piłkę nożną.
Analiza MŚ i ME na przestrzeni ostatniej dekady. | 1 | - |
Organizacja i zasady gry w systemach 1-4-4-2.
Warianty systemu 1-4-4-2. | 2 | - |
Organizacja i zasady gry w systemach 1-4-3-3.
Warianty systemu 1-4-3-3. | 2 | - |
Organizacja i zasady działania w grze ofensywnej.
· Taktyka atakowania indywidualnego.
· Taktyka atakowania grupowego.
· Taktyka atakowania zespołowego.
- Atakowanie szybkie.
- Atakowanie pozycyjne.
- Atakowanie łączone.
· Taktyka atakowania przy SFG. | 2 | 8 |
Organizacja i zasady działania w grze defensywnej.
· Taktyka bronienia indywidualnego.
· Taktyka bronienia grupowego.
· Taktyka bronienia zespołowego.
· Taktyka bronienia przy SFG | 2 | 8 |
Metodyka nauczania działań w piłce nożnej ze szczególnym uwzględnieniem gry w strefie. | 2 | 4 |
Zabawy wprowadzające do nauczania taktyki gry. | - | 2 |
Gry w nauczaniu i doskonaleniu taktyki gry. | - | 5 |
Przygotowanie taktyczne na poszczególnych etapach szkolenia piłkarskiego. | 2 | - |
Przygotowanie taktyczne na etapie przygotowania wstępnego. | - | 4 |
Przygotowanie taktyczne na etapie nauczania podstawowego. | - | 4 |
Przygotowanie taktyczne na etapie doskonalenia opanowanych umiejętności. | - | 6 |
Przygotowanie taktyczne na etapie trenowania. | - | 8 |
Metody obserwacji i analizy gry stosowane w piłce nożnej. | 1 | 4 |
Rozgrzewka z elementami taktyki indywidualnej, grupowej i zespołowej. | - | 4 |
Środki treningowe w różnych systemach gry. | - | 4 |
Teoretyczne i metodologiczne podstawy pressingu.
„Periodyzacja taktyczna” | 2 | - |
6 |
Przygotowanie
motoryczne
43(19 + 24) | Struktura rzeczowa i czasowa treningu w piłce nożnej.
· Cykle wieloletnie (etapy szkolenia)
· Cykle długie (roczny cykl szkolenia sportowego)
· Cykle średnie (mezocykle)
· Cykle krótkie (mikrocykle)
· Jednostka treningowa
· Cykle specjalne (zgrupowania, BPS) | 2 | - |
Metody i formy treningowe. | 1 | - |
Przygotowanie szybkościowe piłkarza nożnego. | 1 | - |
Przygotowanie koordynacyjne piłkarza nożnego. | 1 | - |
Przygotowanie wytrzymałościowe piłkarza nożnego. | 1 | - |
Przygotowanie siłowe piłkarza nożnego. | 1 | - |
Przygotowanie wytrzymałościowe piłkarza nożnego. | 1 | - |
Przygotowanie gibkościowe piłkarza nożnego. | 1 | - |
Przygotowanie akrobatyczne piłkarza nożnego. | 1 | - |
Nowoczesne tendencje przygotowania motorycznego piłkarza nożnego. | 1 | - |
Przygotowanie motoryczne na etapie przygotowania wstępnego. | - | 2 |
Przygotowanie motoryczne na etapie nauczania podstawowego. | - | 4 |
Przygotowanie motoryczne na etapie doskonalenia opanowanych umiejętności. | - | 6 |
Przygotowanie motoryczne na etapie trenowania. | - | 8 |
Ćwiczenia funkcjonalne i propriocepcji w treningu piłki nożnej. | 1 | 2 |
Kontrola procesu treningowego. | 1 | 2 |
Obciążenia treningowe. | 1 | |
Żywienie i wspomaganie w treningu piłkarza nożnego. | 1 | |
Planowanie procesu szkolenia
· Plan perspektywiczny.
· Roczny plan organizacyjno-szkoleniowy.
· Roczny plan szkolenia.
· Miesięczny plan szkolenia.
· Mikrocykl treningowy.
· Plan bieżący (jednostka treningowa). Struktura jednostki treningowej na różnych etapach szkolenia piłkarskiego.
· Program cykli specjalnych (zgrupowań i BPS-u). | 2 | - |
Dokumentacja treningowa i szkoleniowa. | 1 | - |
Odnowa biologiczna, urazy i ich zapobieganie w piłce nożnej. | 1 | - |
7 | Piłka nożna
dzieci i młodzieży
10(8 + 2) | Założenia metodyczne szkolenia dzieci i młodzieży. | 2 | - |
Etapizacja procesu szkolenia w piłce nożnej.
· Podstawowe zadania treningu w poszczególnych etapach szkolenia.
· Struktura treningu dzieci i młodzieży. | 2 | - |
Dobór i selekcja do gry w piłkę nożną. | 2 | 2 |
Różnice w szkoleniu dzieci i młodzieży na przykładzie Polski i rozwiązań:
· holenderskich
· hiszpańskich
· niemieckich
· francuskich
· angielskich | 2 | - |
8 | Przygotowanie
psychiczne
zawodnika
i zespołu
4(2 + 2) | Przygotowanie mentalne zawodnika | 1 | - |
Przygotowanie kognitywistyczne | 1 | 2 |
9 | Kierowanie
zespołem
7(5 + 2) | Kompetencje pedagogiczne trenera. Modele pracy trenerskiej. | 2 | - |
Zadania trenera w prowadzeniu zespołu.
· Przygotowanie zespołu do zawodów.
· Prowadzenie zespołu w trakcie meczu.
· Postępowanie trenera w trakcie przerwy meczu.
· Postępowanie trenera po meczu. | 2 | 2 |
Kierowanie i prowadzenie zawodnika uzdolnionego. | 1 | - |
10 | Przepisy gry
4(2 + 2) | Przepisy gry i ich interpretacja. Wpływ zmian przepisów gry na współczesne tendencje szkolenia. | 2 | 2 |
11 | Filmy
Szkoleniowe
6 (0 + 6) | Technika, taktyka, przygotowanie motoryczne, trening dzieci i młodzieży | - | 6 |
| Razem: | 200 | 80 | 120 |
| Razem z praktykami | 250 | | 50 |