Komunikat

Użytkowniku, przeglądasz archiwalną wersję strony. Jej zawartość przedstawia stan na 07.03.2023 r.

Aktualna wersja witryny Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu znajduje się pod adresem: www.awf.poznan.pl
IMG 20230227 062001Pracownicy Zakładu Kinezyterapii i Fizjoterapii Wieku Rozwojowego dr hab. Marzena Wiernicka, dr Dorota Dolecińska, dr Marta Flis-Masłowska, dr Ewa Kamińska, dr Łukasz Michałowski oraz Zakładu Fizjoterapii Nerwowo-Mięśniowej dr Katarzyna Adamczewska uczestniczyli w dwudniowym kursie pt. „Roboty i wirtualna rzeczywistość-zastosowania w Mózgowym Porażeniu Dziecięcym”, realizowanym w ramach projektu „Upowszechnianie technologiczne wspomaganej diagnostyki funkcjonalnej i rehabilitacji dzieci i młodych dorosłych z mózgowym porażeniem dziecięcym w województwie wielkopolskim”.

Kierownikiem realizowanego projektu jest prof. dr hab. med. Marek Jóźwiak. Kurs odbywał się w Ortopedyczno-Rehabilitacyjnym Szpitalu Klinicznym im. Wiktora Degi w Poznaniu. W Centrum Technologicznie Wspomaganej Rehabilitacji (CTWR), uczestnicy mieli okazję zapoznania się z urządzeniami do reedukacji chodu np. Lokomatem Nanos firmy Hocoma, egzoszkieletem EKSO Bionics, bieżnią Zebris Rehawalk, Biodex System, platformą Neuroforma. Poznaliśmy zastosowanie najbardziej zaawansowanego i zrobotyzowanego systemu odciążenia ZeroG wykorzystywanego do chodzenia po powierzchni, zmiany pozycji z siadu do wstania, wchodzenia po schodach, czy innych czynności dnia codziennego wykonywanych w środowisku zredukowanej grawitacji bez ryzyka upadku. Ponadto pracownicy AWF sprawdzili, jak działa System G-EO, który jest nowoczesnym robotem służącym do reedukacji chodu i pracującym w systemie „end-effector”.

Podczas kursu przedstawiono również koncepcję i zasady biometrycznej, wspomaganej technologicznie rehabilitacji chodu u osób z MPD. Próbowano odpowiedzieć na pytanie, czy roboty mogą pomóc w rozwoju dziecka z MPD. Jakie stoją przed nami wyzwania, zagrożenia i mity. Ponadto omówiono postępowanie w leczeniu spastyczności, interpretację stanu klinicznego i radiologicznego stawów biodrowych u dziecka z MPD, a także strategię postępowania rehabilitacyjnego u osób z MPD leczonych operacyjnie. Podkreślono, że motywacja i celowo ukierunkowana rehabilitacja stanowią podstawę kompleksowego leczenia dzieci z MPD.