Rozwój przez zabawę na lekcjach wf-u – wyniki konkursu
Poznaliśmy zwycięzców XII edycji Konkursu im. Eugeniusza Piaseckiego, studentów oraz nauczycieli, którzy wiedzą, jak przeprowadzić interesującą, kreatywną i rozwijającą lekcję wychowania fizycznego. Dodatkowo doświadczeniem tym chcą dzielić się z innymi. Prezentacja opracowanych lekcji oraz wręczenie nagród obyły się wczoraj, tj. 16 maja br., w naszej Akademii.
– Dzieci chcą się bawić, a przez zabawę uczyć się i rozwijać. Kreatywna lekcja wychowania fizycznego spotyka się ze znacznie większym zainteresowaniem wśród uczniów, niż schematyczna lekcja z kozłowania lub innych tradycyjnych elementów – podkreślały laureatki pierwszego miejsca wśród nauczycieli panie Alicja Dumanowska i Magdalena Gościniak ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Środzie Wielkopolskiej.
Dowody na to stwierdzenie zostały przedstawione podczas finału XII edycji Konkursu im. Eugeniusza Piaseckiego pt. „Lekcja wychowania fizycznego realizująca podstawę programową z wykorzystaniem atrakcyjnych form aktywności fizycznej”. Komisja Konkursowa składała się w tym roku z metodyka z Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu oraz z doświadczonych nauczycieli wychowania fizycznego z tzw. szkół ćwiczeń – szkół współpracujących z Uczelnią przy realizacji zajęć dydaktycznych dla studentów. To wybrane przez nich zgłoszenia były prezentowane podczas finału.
W kategorii „Studenci” pomysły na kreatywną lekcję przedstawili Anna Pytlarz i Ewelina Steiger z AWF Katowice oraz Klaudia Polak-Grudzińska i Kamil Kwiatkowski z AWF Wrocław. Wśród nauczycieli Komisja wybrała projekty wspominanych już Alicji Dumanowskiej i Magdaleny Gościniak oraz Marty Wolińskiej i Bartosza Szymańskiego ze Społecznej Szkoły Podstawowej nr 1 w Poznaniu. Wszystkie prezentowane lekcje zajęły w swoich kategoriach pierwsze miejsca. Drugie miejsce wśród nauczycieli zajęła mgr Magdalena Brzóska (ZS Łączności w Poznaniu), a wyróżnienie otrzymał mgr Paweł Woźny (SP nr 55 w Poznaniu). Laureaci otrzymali nagrody finansowe, statuetki oraz pamiątkowe dyplomy.
– W konkursie im. Eugeniusza Piaseckiego biorę udział drugi raz – za pierwszym razem startowałam jako studentka AWF Poznań. Takie inicjatywy, które umożliwiają wymianę doświadczeń oraz pomysłów, są bardzo przydatne także dla nas, praktykujących nauczycieli – podkreślała Magdalena Gościniak. – Nie mamy aż tak często okazji, żeby porównać nasze działania z aktywnością innych nauczycieli, a dzięki takim spotkaniom możemy to zrobić i możemy dowiedzieć się nowych rzeczy – dodała Alicja Dumanowska.
Wykład wprowadzający podczas wczorajszego finału wygłosił dr Krzysztof Skalik z AWF Katowice. Dotyczył on wyników badań opinii o lekcjach wychowania fizycznego dziewcząt i chłopców w wieku 14-16 lat. Ocenie podlegały kreatywne lekcje przeprowadzone przez studentów doktora Skalika. Odbył się także pokaz aerobiku grupowego Zespołu „Tańczące Jedynki” ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Stanisława Staszica w Swarzędzu, pod opieką mgr Joanny Kunkel, absolwentki naszej Uczelni.
Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział i zachęcamy do przesyłania materiałów w kolejnej edycji. Organizatorem konkursu jest Zakład Dydaktyki Aktywności Fizycznej AWF Poznań.
Tematy przedstawionych i wyróżnionych lekcji:
- Anna Pytlarz, Ewelina Steiger – „Radość i przygoda w lekcji poprzez ćwiczenia przy muzyce i pokonywanie przeszkód”
- Klaudia Polak-Grudzińska, Kamil Kwiatkowski – „Nauka techniki kopnięć w tackwondo Ap-chagi i Ap-olligi i doskonalenie ogólnej sprawności fizycznej”
- Marta Wolińska, Bartosz Szymański – „Kolorowy zawrót głowy”
- Magdalena Gościniak, Alicja Dumanowska – „Kształtujemy moją zwinność i celność rzutów poprzez zabawy z piłkami różnej wielkości”
- Magdalena Brzóska – „Crossminton w szkole – super moce z rakietą i lotką”
- Paweł Woźny – „Kształtowanie zdolności koordynacyjnych z wykorzystaniem robotów tenisowych”
- Anna Pytlarz, Ewelina Steiger – „Radość i przygoda w lekcji poprzez ćwiczenia przy muzyce i pokonywanie przeszkód”
- Klaudia Polak-Grudzińska, Kamil Kwiatkowski – „Nauka techniki kopnięć w tackwondo Ap-chagi i Ap-olligi i doskonalenie ogólnej sprawności fizycznej”
- Marta Wolińska, Bartosz Szymański – „Kolorowy zawrót głowy”
- Magdalena Gościniak, Alicja Dumanowska – „Kształtujemy moją zwinność i celność rzutów poprzez zabawy z piłkami różnej wielkości”
- Magdalena Brzóska – „Crossminton w szkole – super moce z rakietą i lotką”
- Paweł Woźny – „Kształtowanie zdolności koordynacyjnych z wykorzystaniem robotów tenisowych”