Komunikat

Użytkowniku, przeglądasz archiwalną wersję strony. Jej zawartość przedstawia stan na 07.03.2023 r.

Aktualna wersja witryny Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu znajduje się pod adresem: www.awf.poznan.pl
26.10 ZTS R MalinaObniżenie ryzyka kontuzji, wyrównanie szans na sukces, zmniejszanie presji własnej, ale także środowiska, a ponad to wszystko zabawa – m.in. na te elementy w szkoleniu najmłodszych sportowców zwracali uwagę prelegenci konferencji pt. „Etapizacja procesu szkolenia w oparciu o koncepcje Bio-banding – rekreacja czy już wyczyn?”, która odbyła się 24 października br. w naszej Uczelni. Wykład Profesora Roberta M. Maliny, wybitnego naukowca z obszaru nauk o kulturze fizycznej i antropologii rozwojowej, odbył się w auli wypełnionej do ostatniego miejsca.
 
Przekrojowe spojrzenie na problematykę szkolenia młodzieży możliwe było dzięki konfrontacji wiedzy wybitnych naukowców oraz praktyka odnoszącego sukcesy w swojej branży. Profesorowie Robert M. Malina oraz prof. AWF dr hab. Jan Konarski podczas swoich wystąpień przedstawili główne założenia teoretyczne oraz badawcze m.in. związane z rozwojem koncepcji bio-banding. Na koniec swoim doświadczeniem podzielił się były szkoleniowiec reprezentacji Polski w golfa, trener PGA Polska, Mike O’Brien.

Prawidłowy rozwój w bezpiecznym środowisku

– Będąc w szóstej klasie szkoły podstawowej grałem w baseball – tak prof. Robert M. Malina rozpoczął opis własnego doświadczenia. – Drużyna składała się z chłopców uczęszczających do klas od piątej do siódmej. Patrząc na zdjęcie, powinni państwo zorientować się, który z zawodników to ja – ten tutaj, mniejszy. Sport uprawiałem także w liceum. Trenowałem football amerykański. Reprezentacja również składała się uczniów z różnych klas, od dziewiątej do jedenastej. Tym razem nie znajdziecie mnie tak łatwo – opowiada pokazując zdjęcia z prywatnej kolekcji.

Przykład dobrze obrazował główne założenia przedstawianej koncepcji – dzieci osiągają podobny poziom rozwoju biologicznego w różnym tempie. Różnice wagi, wzrostu, siły, szybkości czy wytrzymałości u dzieci w wieku szkolnym są znacznie łatwiej zauważalne niż u uczniów szkół średnich czy studentów. Jak możliwa jest więc rywalizacja, kiedy zdarzają się przypadki, że pod względem rozwoju biologicznego chłopcy konkurują z mężczyznami? W efekcie coraz częstszego stosowania koncepcji bio-banding w treningach i na zawodach sportowych tworzone jest bezpieczne środowisko sprzyjające rywalizacji fair play i prezentowaniu swoich umiejętności, a przede wszystkim – zabawie.

Aspekt zabawy, jako sposobu na zapewnienie wszechstronnego rozwoju młodego zawodnika, podkreślał w swoim wystąpieniu także prof. AWF dr hab. Jan Konarski. Dla początkującego sportowca spotkanie z trenerem oraz kolegami z drużyny powinno być przyjemnością oraz czasem relaksu, a nie obowiązkiem, czy wytężoną pracą. Uchroni to zawodników przed przemęczeniem psychicznym, urazami przeciążeniowymi, a w rezultacie przed rezygnacją z dalszego uprawianiu sportu.

Kompleksowe podejście do poruszanej podczas konferencji tematyki uzupełniła prezentacja trenera Mike’a O’Briena. Wskazał w niej kolejny element mający wpływ na rozwój sportowca – rodziców. Ich wsparcie, zrozumienie, wyrozumiałość, cierpliwość, a przede wszystkim uszanowanie indywidualności dziecka, stanowią podstawę jego poprawnego rozwoju jako sportowca. Przytoczone przykłady z blisko 15-letniej kariery trenerskiej pokazują jednak, że to właśnie rodzice potrafią być źródłem negatywnych emocji, obawy przed popełnieniem błędu, a w rezultacie niechęci do treningu u najmłodszych sportowców.

W ramach serwisu awf.poznan.pl wykorzystywane są pliki cookies, których przeznaczeniem jest zbieranie danych statystycznych oraz zapewnienie prawidłowego funkcjonowania niektórych elementów serwisu. Informacje zawarte w plikach cookies są wykorzystane do oceny sposobu korzystania z naszej witryny przez jej Użytkowników. Dzięki temu awf.poznan.pl może dostosować zwartość serwisu do oczekiwań swoich użytkowników.
Użytkownik może samodzielnie – poprzez zmianę ustawień swojej przeglądarki internetowej – modyfikować warunki przechowywania oraz udostępniania zwartości plików cookies w zakresie własnego urządzenia końcowego. Brak wyłączenia lub ograniczenia możliwości przechowywania oraz udostępniania zawartości plików cookies oznacza wyrażenie przez użytkownika zgody na takie działania serwisu awf.poznan.pl