KRASP powołał nową komisję
Pierwsze posiedzenie nowo powołanej Komisji ds. Komunikacji i Odpowiedzialności Społecznej odbyło się 10 marca w siedzibie Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS w Warszawie. W skład komisji kierowanej przez prof. Andrzeja Eliasza weszło dwunastu przedstawicieli różnych dziedzin nauki, w tym przedstawiciel naszej Akademii – prof. dr hab. med. Jerzy Smorawiński.
Komisja ma zająć się tematem autonomii uczelni akademickich w aspekcie odpowiedzialności społecznej. Przygotowywane przez trzy wybrane zespoły ekspertów założenia do zmian ustawowych, zakładają często bardzo różniące się propozycje. Rolą komisji jest próba zintegrowania społeczności akademickiej w spojrzeniu na zakres autonomii uczelni w zależności od kompetencji i jakości kształcenia. Ze względu na biegnący proces legislacyjny dotyczący nowej ustawy, podjęto decyzję o zorganizowaniu 10 maja konferencji na temat roli i znaczenia autonomii w działalności szkół akademickich. Przewiduje się wówczas m.in. szeroką dyskusję środowiska akademickiego. Wypracowane wnioski zostaną przedstawione Ministrowi Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Wspomniany problem autonomii uczelni to nie jedyne zagadnienie, jakim będzie zajmować się komisja. Włączy się też w szeroko dyskutowany problem na temat tego, jakich absolwentów powinniśmy kształcić, ponieważ w powszechnym nacisku na kształcenie praktyczne ginie przygotowanie do życia w społeczeństwie, umiejętność poszukiwania prawdy i interpretacji natłoku informacyjnego a także kreatywność wynikająca z posiadania wiedzy humanistycznej.
Problem autonomii i odpowiedzialnego społecznie kształcenia bliski jest Akademiom Wychowania Fizycznego, dla których zachowanie tożsamości ma kluczowe zadanie.
Wspomniany problem autonomii uczelni to nie jedyne zagadnienie, jakim będzie zajmować się komisja. Włączy się też w szeroko dyskutowany problem na temat tego, jakich absolwentów powinniśmy kształcić, ponieważ w powszechnym nacisku na kształcenie praktyczne ginie przygotowanie do życia w społeczeństwie, umiejętność poszukiwania prawdy i interpretacji natłoku informacyjnego a także kreatywność wynikająca z posiadania wiedzy humanistycznej.
Problem autonomii i odpowiedzialnego społecznie kształcenia bliski jest Akademiom Wychowania Fizycznego, dla których zachowanie tożsamości ma kluczowe zadanie.