Komunikat

Użytkowniku, przeglądasz archiwalną wersję strony. Jej zawartość przedstawia stan na 07.03.2023 r.

Aktualna wersja witryny Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu znajduje się pod adresem: www.awf.poznan.pl
09.12 Cykl wykladowW minionym tygodniu odbył się trzydniowy cykl spotkań z praktykami „ZŁAP najlepszą wiedzę! – cykl wykładów kierunkowych”. Studenci zdobytą dotychczas wiedzę mogli skonfrontować z doświadczeniem przedstawicieli branż, w których aktualnie się kształcą. O motywacji do działania, prowadzeniu własnej działalności, tworzeniu angażujących historii i pracy w zawodzie opowiadali dietetyczka, nauczyciele WF-u, storyteller, fizjoterapeutka, trener personalny oraz psycholog społeczny.

Motywacja do działania

Tematem pierwszego wykładu była motywacja. Wykładowcy nie konsultowali ze sobą swoich wystąpień, a mimo to wykład otwierający cykl nadał pozostałym spójną całość. Motywację w pracy dietetyka z pacjentem omówiła dr Agata Juruć – doktor nauk medycznych, absolwentka psychologii i dietetyki, praktyk, certyfikowany coach. Przedstawiła m.in. rodzaje i fazy motywacji oraz opowiedziała, jak ważna jest motywacja na drodze do zmiany. Podkreśliła także, że istotnym elementem współpracy dietetyka z pacjentem jest sposób wyznaczania celów. Od tego, jak są zdefiniowane, zależeć może powodzenie całego procesu zmiany. Dr Juruć zwróciła uwagę, że w motywacji ważniejsze jest skupienie się na działaniu, niż na samym efekcie zmiany. Porady z pierwszego wykładu studenci mogli odnieść do przyszłej pracy z pacjentami, ale także do ich własnych działań i celów w życiu zawodowym.

O motywacji mówili także Marta Wolińska, nauczycielka i współzałożycielka profilu „Kreatywny Nauczyciel WF”, fizjoterapeutka Aleksandra Kaczmarek – autorka bloga „Nie garb się” oraz trener personalny Nikodem Finke – założyciel akademii Więcej Niż Trener Personalny i 9Rings. Podkreślali, jak istotna w życiu zawodowym jest motywacja, świadomość swoich potrzeb i celów. Początki kariery nie są łatwe, pierwsza praca rzadko bywa „pracą marzeń”, dlatego trzeba być cierpliwym, opracować pomysł na siebie, wyróżnić się czymś spośród innych kandydatów i wytrwale dążyć do postawionego celu.

Narzędzia praktyka

W ramach cyklu studenci zdobyli nową wiedzę branżową. Przyszli nauczyciele WF-u wzięli udział w pokazowej, kreatywnej lekcji dla uczniów szkoły podstawowej. Jak sami przyznali – wykonując ćwiczenia najlepiej się je zapamiętuje. Twórcy lekcji, Marta Wolińska oraz Bartosz Szymański – nauczyciele w „Społecznej Jedynce” w Poznaniu, absolwenci AWF Poznań, radzili studentom, jak skonstruować zajęcia, w których uczniowie edukacji wczesnoszkolnej i pierwszych lat szkoły podstawowej z chęcią będą w nich uczestniczyć. Rozwiązaniem jest nadawanie lekcjom fabuły i dodatkowego celu. Wykonywanie samych ćwiczeń jest istotne dla nauczyciela, jednak młody uczeń potrzebuje dodatkowej zachęty.

Studenci zapoznali się także z metodą storytellingu, wykorzystywaną często w turystyce oraz marketingu. Jak przyznał Adam Pioch, założyciel marki Storytelling Power! oraz poznańskiego, pilskiego i zielonogórskiego klubu Toastmasters – Opowiadać każdy może, jeden lepiej, a drugi gorzej. Specjaliści w branży turystyki i rekreacji, posiadający umiejętność ciekawego i trzymającego w napięciu opowiadania, lepiej będą wykonywali swoją pracę przewodnika turystycznego czy pracownika biura podróży. Uczestnikom spotkania w angażujący sposób przedstawił zasady konstruowania opowieści, elementy, które decydują o tym, czy jest ona ciekawa, a także efekty, które wywołuje dobra opowieść.

Cykl zakończył wykład psycholog Jolanty Marchlewskiej o komunikacji empatycznej według Marshalla Rosenberga. Studenci poznali zastosowania tej metody komunikowania przy budowania relacji i zrozumieniu potrzeb osób dojrzałych. Ważnym elementem metody jest uświadomienie sobie własnych stanów emocjonalnych, co pozwala na zbudowanie odpowiedniego do sytuacji komunikatu. W rozmowie przebiegającej bez przemocy nie padają oskarżenia, oceny i słowa krytyki. Skupia się ona na potrzebach rozmówców i ich zaspokojeniu. Odpowiednie określenie emocji i uczuć odczuwanych przez osoby starsze pozwala także zdefiniować, czy ich potrzeby, m.in. rozwoju, adaptacji do otoczenia czy bliskości drugiej osoby, są odpowiednio zaspokajane. Animator osób starszych posiadający taką umiejętność potrafi także odpowiednio pomóc, jeśli potrzeby te nie są spełniane.

Więcej tego typu szkoleń…

Po każdym wykładzie uczestnicy wypełniali ankietę, w której mogli wyrazić swoją opinię na temat wykładu, prowadzącego oraz zaproponować prelegenta lub tematykę na kolejne spotkania. Dominująca większość uczestników atrakcyjności przeprowadzonego szkolenia, przydatności tematu oraz prowadzącemu przyznała najwyższą ocenę. Zachęcamy więc do udziału w kolejnych wykładach oraz warsztatach organizowanych w naszej Akademii.

Organizatorem cyklu był Dział Marketingu i Karier. Zachęcamy studentów i wykładowców do udziału w kolejnych warsztatach w nowym roku i do śledzenia informacji o kolejnych propozycjach na stronie Uczelni w zakładce „Marketing” oraz na profilu AWF Poznań na portalu Facebook.

W ramach serwisu awf.poznan.pl wykorzystywane są pliki cookies, których przeznaczeniem jest zbieranie danych statystycznych oraz zapewnienie prawidłowego funkcjonowania niektórych elementów serwisu. Informacje zawarte w plikach cookies są wykorzystane do oceny sposobu korzystania z naszej witryny przez jej Użytkowników. Dzięki temu awf.poznan.pl może dostosować zwartość serwisu do oczekiwań swoich użytkowników.
Użytkownik może samodzielnie – poprzez zmianę ustawień swojej przeglądarki internetowej – modyfikować warunki przechowywania oraz udostępniania zwartości plików cookies w zakresie własnego urządzenia końcowego. Brak wyłączenia lub ograniczenia możliwości przechowywania oraz udostępniania zawartości plików cookies oznacza wyrażenie przez użytkownika zgody na takie działania serwisu awf.poznan.pl