Budowanie autorytetu wśród uczniów
Konsekwencja, pozytywne nastawienie, zaufanie – przyszli, a także obecni nauczyciele wychowania fizycznego oraz trenerzy mogli wysłuchać wykładu młodego pedagoga, absolwenta naszej uczelni oraz autora książki dla nauczycieli – Mariusza Rzeszotka, o tym, jak w praktyce radzić sobie na zajęciach z dziećmi.
– Uczniowie muszą wiedzieć, że zaproponujemy im wartościowe zajęcia, w których będą chcieli uczestniczyć. W przypadku lekcji wf-u jest to bardzo istotne, bo jaki jest sens prowadzenia nużącej lekcji szczególnie z tego przedmiotu szkolnego. Wprowadzając kulturę współpracy, oferując dobrowolność relacji, a przede wszystkim wzbudzając sympatię, w perspektywie czasu zbudujemy wśród uczniów autorytet – przekonywał Mariusz Rzeszotek.
Uczestnicy piątkowego spotkania mogli wysłuchać nauczyciela, który kilka lat temu doświadczał tego, co czeka studentów w najbliższej przyszłości – wchodzenia w środowisko szkoły, budowania pozycji lidera grupy, a z czasem także mentora.
– Pamiętam, jak zapytałem najlepszego pedagoga, jakiego znam o to, jak mam zostać dobrym nauczycielem. Usłyszałem: „musisz być konsekwentny”… Pomyślałem to, co pewnie wy teraz „dzięki, super rada” i zapomniałem o naszej rozmowie na rok. W efekcie był to dla mnie bardzo ciężki rok – przytacza swoje doświadczenie prelegent.
Jak przekonywał, konsekwentny nauczyciel szybciej nawiąże nić porozumienia ze swoimi uczniami, ponieważ będzie przez nich postrzegany jako osoba wiarygodna, godna zaufania, a więc jako lider. W rezultacie pozwoli mu to na prowadzenie ciekawych zajęć, w których uczniowie będą chcieli uczestniczyć.
Zwrócił także uwagę na długoterminowe zadanie, jakie stoi przed nauczycielami wychowania fizycznego – zachęcania młodych ludzi do ruchu. – Nie dla wszystkich uczniów sala gimnastyczna, boisko szkolne czy bieżnia są miejscami, w których czują się swobodnie i dobrze – przypomniał. W celu jak najlepszego zdiagnozowania problemu dziecka zaproponował wykorzystanie koncepcji „5 Why”, która polega na tym, że do każdej odpowiedzi na pytanie „dlaczego?” należy zadać to pytanie raz jeszcze. Sekwencję należy powtórzyć pięć razy. To pomoże dojść do przyczyny problemu.
Uwaga słuchaczy została także skupiona na ciągłym rozwoju nauczyciela. To, że jedna metoda zadziałała z daną grupą uczniów, nie oznacza, że będzie skuteczna także przy innej. – Zaplanuj, zrób, sprawdź, dostosuj, a następnie powtórz wszystkie kroki od początku – to tzw. koncepcja PDCA. Regularne korzystanie z niej, pozwala weryfikować skuteczność pracy, co będzie z korzyścią dla uczniów, a także dla nas samych – przekonywał.
Fragment wykładu dostępny jest na kanale prelegenta na portalu YouTube.