Komunikat

Użytkowniku, przeglądasz archiwalną wersję strony. Jej zawartość przedstawia stan na 07.03.2023 r.

Aktualna wersja witryny Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu znajduje się pod adresem: www.awf.poznan.pl
1. Studenci ubiegający się o wyjazd stypendialny na kolejny rok akademicki podlegają procedurze rekrutacyjnej, która odbywa się na AWF-ie w Poznaniu w ramach dwóch naborów: pierwszym na przełomie marca i kwietnia na następny rok oraz we wrześniu na sem. wiosenny następnego roku akademickiego. W razie wolnych miejsc może zostać ogłoszony kolejny nabór aż do wyczerpania miejsc.

2. O wyjazd na stypendium ubiegać się może osoba, spełniająca następujące warunki:
a) jest studentem AWF w Poznaniu. Absolwent AWF-u może ubiegać się o wyjazd stypendialny (zgodnie z zasadami programu Erasmus+ tylko na praktykę) dopiero po wyczerpaniu się listy studentów rezerwowych w ostatnim naborze,
b) w momencie wyjazdu i pobytu na stypendium student nie może przebywać na urlopie dziekańskim,
c) wypełnił i złożył w wyznaczonym terminie formularz rekrutacyjny, potwierdzony przez Dział Obsługi Studenta wraz z wymaganymi załącznikami,
d) student ma zaliczony semestr (osoby wyjeżdżające w semestrze letnim) lub rok akademicki (osoby wyjeżdżające w semestrze zimowym), poprzedzający termin wyjazdu,
e) na wyjazd stypendialny preferowani są studenci ostatnich lat studiów licencjackich i magisterskich,
f) studenci ostatniego roku studiów licencjackich mogą ubiegać się o wyjazd na następny rok akademicki jedynie na semestr wiosenny,
g) studenci ubiegający się o wyjazd na ostatnim semestrze studiów do formularza rekrutacyjnego muszą dołączyć pismo ze zgodą dziekana odpowiedniego wydziału na wyjazd na ostatnim semestrze,
h) formularze aplikacyjne złożone po wyznaczonym terminie rekrutacji nie będą rozpatrywane,
i) nieuprawniony jest wyjazd studenta z warunkowym zaliczeniem roku.

3. Kwalifikacji dokonuje Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna, w skład której wchodzą: dziekan/prodziekan danego wydziału, Koordynator Uczelniany, Koordynator Wydziałowy.

4. Oceny studentów dokonuje się na podstawie złożonych dokumentów:
a) formularza zgłoszeniowego z potwierdzoną przez Dział Obsługi Studenta średnią ocen z dotychczas zaliczonych semestrów + suplement do dyplomu dla studentów SUM-u,
b) potwierdzonej znajomości języka wykładowego uczelni partnerskiej (średnia ocen, certyfikat państwowy), o wyjazd do której student ubiega się.
c) testu z weryfikacji kompetencji językowych dla osób bez możliwości potwierdzenia znajomości danego języka lub z niską średnią (decyzja Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej),
d) minimalny poziom kompetencji językowych, uprawniających do zagranicznego wyjazdu stypendialnego jest B1,
e) zaświadczeń potwierdzających dodatkowe umiejętności związane z kierunkiem studiów oraz potwierdzających kreatywność studenta. W wyjątkowych sytuacjach rekrutacja studenta zostaje uzupełniona o rozmowę z Wydziałową Komisją Rekrutacyjną .

5. Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna kwalifikuje studentów na wyjazd w ramach zaplanowanego i zatwierdzonego w Kontrakcie Uczelnianym limitu miejsc i okresu pobytu za granicą. Studenci o wynikach rekrutacji zostają poinformowani drogą e-mailową najpóźniej do jednego tygodnia od terminu posiedzenia Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej.

6. Wynikiem procesu rekrutacji jest sporządzony protokół z prac Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej obejmujący:
a. listę studentów zakwalifikowanych na wyjazdy,
b. listę studentów rezerwowych mających szansę na wyjazdy w wymienionych w protokole okolicznościach,
c. listę studentów niezakwalifikowanych na wyjazdy z uzasadnieniem,
d. zasady rekrutacji, proces oceny i selekcji kandydatów.

7. Studentom przysługuje prawo odwołania się od decyzji Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej w ciągu 7 dni od dnia opublikowania listy osób zakwalifikowanych na stypendium.


FORMULARZ REKRUTACYJNY - dokumenty do pobrania
Regulaminy obowiązujące w latach:

EU flag Erasmus vectOd 1 stycznia 2014 roku ruszył program Erasmus+, wspierający edukację, szkolenia, inicjatywy młodzieżowe oraz sportowe w całej Europie. Nawet 5 milionów młodych ludzi, studentów i dorosłych zdobędzie doświadczenie i umiejętności, studiując, szkoląc się lub odbywając wolontariat za granicą w ramach programu Erasmus+. Dodatkowo program wesprze współpracę około 115 tys. instytucji i organizacji działających we wszystkich sektorach edukacji.

Nowy program jest bardziej ambitny i ma bardziej strategiczny charakter, zachowując przy tym najważniejsze cele, czyli podnoszenie umiejętności i zwiększanie możliwości zatrudnienia, a także wspieranie modernizacji systemów kształcenia i szkolenia oraz programów na rzecz młodzieży. Erasmus+ będzie rozwijać efekt synergii między różnymi sektorami edukacji i środowiskiem pracy. Zamiast wielu programów istnieć będzie jeden, co spowoduje uproszczenie zasad i procedur składania wniosków oraz pozwoli uniknąć rozdrobnienia i powielania działań.

Program Erasmus+ posiada kilka nowych elementów:
  1. sojusze na rzecz wiedzy, czyli partnerstwa między instytucjami szkolnictwa wyższego i przedsiębiorstwami, które mają wspierać kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość przez oferowanie nowych programów nauczania, możliwości kształcenia i kwalifikacji;
  2. sojusze na rzecz umiejętności sektorowych, czyli partnerstwa między organizatorami kształcenia i szkolenia zawodowego a przedsiębiorstwami, które mają promować możliwości zatrudnienia i rozwiązywanie problemu niedoboru wykwalifikowanej kadry na rynku pracy przez tworzenie nowych sektorowych programów nauczania i innowacyjnych form kształcenia i szkolenia zawodowego.
  3. połączenie dotychczas odrębnych programów związanych z międzynarodowym wymiarem szkolnictwa wyższego, co ułatwi mobilność na poziomie szkół wyższych między UE a państwami trzecimi.

Programem zostaną objęte:
  1. państwa członkowskie UE,
  2. kraje przystępujące i kandydujące oraz potencjalne kraje kandydujące,
  3. kraje ESWH (Islandia, Liechtenstein, Norwegia i Szwajcaria).

Inne kraje również będą mogły uczestniczyć w programie, chociaż zakres, w jakim ich udział będzie wspierany, nie został jeszcze sprecyzowany. Ich uczestnictwo jest klasyfikowane jako współpraca z partnerami z krajów trzecich i niemal na pewno będzie dotyczyć krajów sąsiadujących z Unią Europejską (Algieria, Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Egipt, Gruzja, Izrael, Jordania, Liban, Libia, Mołdawia, Maroko, Okupowane Terytorium Palestyny, Syria, Tunezja i Ukraina; ponadto, na potrzeby działań na rzecz młodzieży, za kraj sąsiadujący uznawana jest też Rosja).

 Program Erasmus+ przyczyni się do walki z bezrobociem młodzieży, pomagając młodym ludziom w zdobywaniu kluczowych umiejętności, takich jak biegłe posługiwanie się językiem obcym, łatwość nawiązywania kontaktu z ludźmi i przystosowywania się do nowych warunków, dając im możliwość nauczenia się, jak żyć i pracować z osobami różnych narodowości i kultur.
Program Erasmus+ ułatwi współpracę między uczelniami i pracodawcami, aby zapewnić studentom korzyści płynące z programów nauczania dostosowanych do umiejętności potrzebnych na rynku pracy. Program pomoże także placówkom edukacyjnym i organizacjom młodzieżowym w nawiązaniu ściślejszych kontaktów z sektorem przedsiębiorstw.

W programie Erasmus+ przywiązuje się też dużą wagę do nieformalnego uczenia się. Wszystko wskazuje na to, że pracodawcy doceniają umiejętności zdobyte w drodze uczenia się pozaformalnego, na przykład pracy wolontariackiej. Potwierdzają to uczestnicy wolontariatu europejskiego: 75 proc. z nich twierdzi, że dzięki temu doświadczeniu poprawiły się ich perspektywy zawodowe. Z badań wynika również, że studenci, którzy odbyli część studiów za granicą, mają większe szanse na podjęcie swojej pierwszej pracy w innym kraju.

W nowym programie możliwe będzie skorzystanie z finansowania Erasmus+ na naukę i szkolenie za granicą więcej niż jeden raz. Studenci będą mogli wyjechać na studia (min. 90 dni) lub szkolenie za granicą (min. 60 dni) na okres nieprzekraczający 12 miesięcy w każdym cyklu studiów (licencjanckich, magisterskich lub doktoranckich), niezależnie od rodzaju mobilności (studia czy praktyka zawodowa) i liczby okresów mobilności (na przykład dwa razy po sześć miesięcy lub trzy razy po cztery miesiące). Instytucje szkolnictwa wyższego mogą jednak traktować w sposób uprzywilejowany studentów, którzy jeszcze nigdy nie skorzystali z programu mobilności za granicą. Wcześniejszy udział w wymianie Erasmus w ramach programu „Uczenie się przez całe życie" zostanie uwzględniony w przypadku studentów starających się o stypendium Erasmus+ w ramach tego samego cyklu studiów. Na przykład, jeśli w ramach programu „Uczenie się przez całe życie" dany student otrzymał w przeszłości stypendium Erasmus na sześć miesięcy nauki na poziomie studiów magisterskich, wówczas może on jeszcze skorzystać ze stypendium Erasmus+ na studia magisterskie, ale maksymalnie do sześciu miesięcy. Jeśli jednak ten sam student podejmie studia doktoranckie, może on otrzymać wsparcie z Erasmus+ na okres do 12 miesięcy, ponieważ w tym przypadku chodzi o wyższy cykl studiów.

Zgodnie z założeniami Komisji Europejskiej do końca 2020 r. ma wziąć udział w wymianie międzynarodowej 20% wszystkich studiujących osób w Unii Europejskiej. Oznacza to, żeby sprostać tym wymaganiom należy zintensyfikować w naszej uczelni wszelkie działania na rzecz zwiększenia wymiany międzynarodowej, tak aby umożliwić jak największej liczbie studentów skorzystanie z zagranicznej oferty stypendialnej zarówno na studia jak i na praktykę.

 

____________________________________________

Prezentacja Erasmus+
EU flag Erasmus vectProgram Erasmus+ to program Unii Europejskiej wspierający wymianę edukacyjną, która znacząco zwiększa kompetencję jej uczestników oraz wspiera międzynarodową współpracę uczelni wyższych krajów Unii Europejskiej, krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz krajów kandydujących.
Program Erasmus powstał w 1987 roku jako program wymiany studentów. Nazwa Erasmus nawiązuje do imienia holenderskiego filozofa, teologa i humanisty, Erazma z Rotterdamu (1466-1536), który jak inni wybitni ludzie renesansu, kształcił się w wielu uczelniach w różnych krajach Europy.
25 marca 2021 roku Komisja Europejska opublikowała dokumenty związane z wejściem w życie nowej fazy programu Erasmus+ na lata 2021-2027.

Komunikat Narodowej Agencji Programu Erasmus+

Europejski budżet programu na lata 2021–2027 wynosi 26,2 miliarda euro  oraz dodatkowo 2,2 mld euro z unijnego instrumentu współpracy zewnętrznej, prawie dwa razy więcej niż poprzedni program tj. Erasmus+ na lata 2014-2020. Wraz z nową perspektywą finansową poszerzono założenia Erasmusa+, który w rezultacie stał się bardziej innowacyjny i inkluzywny. Program będzie dążył do jeszcze większego włączenia społecznego oraz do wspierania ekologicznych i cyfrowych przemian, zgodnie z  założeniami Europejskiego Obszaru Edukacji, dzięki któremu Unia Europejska zamierza m.in. zapewnić wszystkim młodym ludziom dostęp do edukacji i szkoleń jak najwyższej jakości, a także dać im możliwość znalezienia pracy w całej Europie.
Nowy Erasmus+ będzie także realizował założenia Europejskiego Zielonego Ładu, w tym dotował tych studentów, którzy zdecydują się korzystać z transportu niskoemisyjnego i np. dojechać na studia w wybranym kraju pociągiem zamiast samolotem. Większe finansowanie zostanie również przeznaczone na projekty promujące świadomość ekologiczną i inwestujące w działania związane z łagodzeniem kryzysu klimatycznego. Dodatkowe działania skierowane zostaną do młodzieży m.i. w ramach inicjatywy DiscoverEU 18-latkowie będą mieli możliwość otrzymania biletu kolejowego, który umożliwi im podróżowanie przez miesiąc po Europie, poznawanie kultur i mieszkańców innych krajów. Program Erasmus+ będzie również wspierał stabilność systemów kształcenia i szkolenia w obliczu pandemii.
Nowością są mieszane programy intensywne, łączące uczenie się przez internet i pracę zespołową z krótkoterminowym fizycznym wyjazdem zagranicę.

Decyzją Komisji Europejskiej AWF Poznań otrzymał Kartę Erasmus Charter for Higher Education - ECHE na lata 2021-2027. Karta uprawnia do realizacji działań w ramach Programu Erasmus+. Narodową Agencją Programu Erasmus+ i jego realizatorem w Polsce jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Programu Erasmus+ w sektorze szkolnictwa wyższego obejmuje następujące typy działań:

Akcja 1: mobilność edukacyjna

- Wyjazdy edukacyjne studentów i pracowników uczelni

Akcja 2: współpraca organizacji i instytucji

- Współpraca instytucji szkolnictwa wyższego na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk

Działania centralne

Działania programu Erasmus+ w sektorze szkolnictwa wyższego zarządzane przez Europejską Agencję Wykonawczą ds. Edukacji i Kultury (EACEA) w Brukseli

Działania Erasmus Mundus:

- Wspólne studia magisterskie Erasmus Mundus

- Działania w zakresie opracowywania studiów Erasmus Mundus

Sojusze na rzecz innowacji:

- Sojusze na rzecz edukacji i przedsiębiorstw

- Sojusze na rzecz współpracy sektorowej

Działania Jean Monnet:

- Moduły „Jean Monnet" - krótkie programy nauczania w zakresie studiów nad UE, których minimalny czas wynosi 40 godzin dydaktycznych na rok akademicki. Moduły mogą mieć charakter interdyscyplinarny lub koncentrować się na jednej dziedzinie studiów nad UE.

- Katedry „Jean Monnet” - grant dla profesorów uniwersyteckich specjalizujących się w studiach nad UE, finansujący 90 godzin dydaktycznych kształcenia na rok akademicki.

- Centra doskonałości „Jean Monnet” - ośrodki kompetencji i wiedzy skupiające wysoko wykwalifikowanych ekspertów z obszaru studiów nad UE, upowszechniających swoją wiedzę w społeczeństwie.

Szczegółowe informacje na temat programu:

- Przewodnik po programie Erasmus+ 2021-2027

Wersja w j. polskim
Wersja w j. angielskim

- Priorities of the Erasmus+ Programme

- Materiały informacyjne na temat programu Erasmus+

- Erasmus+ - strona Komisji Europejskiej

 

Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy jest inicjatywą wspierającą współpracę edukacyjną pomiędzy Polską a krajami - darczyńcami (Islandią, Lichtensteinem, Norwegią), której celem jest zwiększenie zakresu i podniesienie jakości organizacji mobilności studentów i pracowników. Działania realizowane w ramach FSS mają przyczynić się do rozszerzenia wymiany studentów i pracowników uczelni pomiędzy Polską, a państwami darczyńcami oraz wzmocnienia współpracy pomiędzy instytucjami edukacyjnymi tych krajów. Zakres i podstawy wdrażania Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego zostały określone na posiedzeniu Komitetu Europejskiego Rady Ministrów w dniu 17 kwietnia 2007 r. i zgodnie z tym dokumentem celem strategicznym Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego jest zwiększenie spójności społecznej i ekonomicznej w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

FSS finansuje następujące działania.:
  • wymiana studentów i pracowników uczelni na zasadach wypracowanych w programie Erasmus,
  • indywidualne stypendia dla młodych badaczy (do 40 roku życia) oraz wizyty studyjne dla pracowników instytucji edukacyjnych (placówek oświatowych, instytucji zajmujących się kształceniem zawodowym, kształceniem dorosłych itp.),
  • projekty międzynarodowe realizowane przez instytucje polskie oraz instytucje z krajów darczyńców, których celem będzie poprawa jakości kształcenia oraz zwiększenie udziału jednostek w przedsięwzięciach międzynarodowych (organizacja wspólnych seminariów, konferencji, przygotowanie i produkcja wspólnych publikacji, analiz i badań związanych z badaniem potrzeb i kierunkami rozwoju polskich instytucji edukacyjnych, kursy intensywne dla studentów, projekty współpracy pomiędzy szkołami),
  • projekty, których celem będzie poprawa jakości kształcenia i sposobu funkcjonowania polskich szkół wyższych, szczególnie w zakresie przygotowania polskich uczelni do przyjmowania studentów zagranicznych (m.in. opracowanie programów kształcenia w językach obcych, opracowanie programów wspólnych studiów, przygotowanie innowacyjnych metod kształcenia, poprawa współpracy uczelni z przemysłem i instytucjami nie akademickimi)
Dokument Europass – Mobilność służy do potwierdzenia okresów nauki lub szkolenia, odbywanych w innym kraju europejskim w ramach wyjazdu zorganizowanego (określanych mianem europejskich ścieżek kształcenia).

Europejska ścieżka kształcenia to na przykład:
- praktyka zawodowa w przedsiębiorstwie;
- semestr nauki na uczelni zaliczony w ramach programu wymiany;
- praktyka w charakterze wolontariusza w organizacji pozarządowej.

Więcej informacji: www.europass.org.pl

Oświadczenie uczestnika projektu
International Exchange Student Network to ogólnoeuropejska organizacja studencka o charakterze non-profit, której celem jest wspieranie i rozwój programów międzynarodowych wymian studenckich, w tym zwłaszcza programu Erasmus. Działalność ESN prowadzona jest na trzech szczeblach: międzynarodowym, krajowym oraz lokalnym.

Główne cele lokalnych sekcji uniwersyteckich:

 - Działalność w interesie studentów z wymian (program Mentor/Buddy);
 - Wspieranie integracji studentów z wymian oraz re-integracji studentów powracających z programów wymiany;
 - Reprezentowanie próśb i oczekiwań tych studentów na naszej uczelni;
 - Dostarczanie niezbędnych informacji na temat akademickich programów wymian;
 - Przyczynianie się do rozwoju różnych programów wymiany międzynarodowej;
 - Koordynowanie krajowych programów (ESN ID - karta zniżkowa; ESN Travel - wycieczki; Tandem - nauka języków obcych) na szczeblu lokalnym;

Więcej informacji można uzyskać na stronach www.esn.pl lub www.esn.org. W celu bliższego zapoznania się ze sposobem działania już istniejących organizacji, warto odwiedzić stronę Politechniki Poznańskiej www.put.poznan.pl lub Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza www.esn.amu.edu.pl

Zapewniamy pomoc i wsparcie ze strony Sekcji Współpracy z Zagranicą.